Yenigün Gazetesi
Erkal Etçioğlu
Trafikte Yeni Düzenleme
Şehrimizde sayıları her gün artan motorlu taşıtlar nedeni ile bazı yol güzergahlarının yoğunlaşması trafikte yeni düzenleme yapma ihtiyacını ortaya çıkarıyor. Örneğin trafiğe kapalı olan Çark Caddesi’nin sonundan Vali Konağı kavşağına kadar olan yol araç trafiğine yetmiyor. Halbuki 1985 İmar planında bu söz konusu güzergah güzelim tarihi ağaçları ortada bırakacak şekilde “çift yol” olarak planlanmıştı.
1989 yılından sonraki dönemde bu yolun imarı maalesef değiştirilerek Adapazarı Lisesine ek bina yapmak amacı ile şimdiki yetersiz konumuna getirildi. Daha sonra gelen yeni yerel yönetimlerde bu hızlı gelişmeyi fark edemediler.Oysa daha önce yapılan binaların konumları buna göre yapılmıştı. Askeri binalar bile bu imara göre geriye çekilerek inşa edilmişti.
Şu anda yapılması gereken yeni bir imar tadilatı ile Çark Caddesi’nin trafiğe kapalı kesiminden başlayarak Vali Konağı kavşağına kadar olan yolu tekrar çift yol haline getirmektir. Lisenin ek binası biraz kesilerek bu ihtiyaç giderilebilir. Üstelik Bosna Caddesinden ve DSİ istikametinden gelen ticari araçlarının yolcu indirip bindirdikleri ilginç noktadaki durak ta yolun darlığı nedeni ile trafiği sıkıştırıyor. Bir an önce bu imar düzenlemesini ve yol yapımını tamamlamak trafiği rahatlatacaktır.
Ayrıca Yenicami Bulvarından Ankara Caddesi yönüne giden yolun Hasırcılar Kavşağında yapılan tek sıra otoparklar yüzünden çift yönlü trafikte sıkışıklık yaşanmaktadır.
Hiç olmazsa bu bölümde park yasağı uygulanmalıdır. Aynı durum Ağa Camii önünde de mevcuttur.Benim görüşüme göre şehir içi trafik sisteminin yeniden gözden geçirilmesi lazımdır.Hatta karar verecek kurul üyeleri ve başkanları kıyafet değiştirerek güzergahları,dolmuş ve minibüsleri trafik kurallarına uyma alışkanlıklarını denetlemelidir.
Trafikte insan kullanılarak yapılan denetimlerden artık uzaklaşmak lazımdır. Özellikle elektronik izleme ve görüntü sistemlerinden yeterince faydalanmak gerekiyor. Üstelik tespit edilen trafik cezalarının anında kişilerin ”maaşlarından ve banka hesaplarından” kesilmesi belirli bir “caydırıcılık” yaratabilir. Bunu Avrupa ülkeleri böyle yapıyor. Ayrıca,araba sahibi olanların herhalde bu cezaları ödeyecek mali güçleri vardır.
Trafik cezalarının kaldırılabileceği ya da değiştirebilineceği düşüncesinin halkta yarattığı
“umursamazlık” ve “ciddiyetsizlik” ancak bu yöntemle aşılabilir. Birkaç kere para cezası gören sürücülerin tekrar aynı hatayı yapması herhalde akılsızlık olacaktır. Ayrıca yayalar içinde benzer tedbirler almak doğru olacaktır.
Yasaların emrettiği kurallara uymaktan başka çare ortada bırakılmamalıdır. Özellikle trafik alt yapısı planlanırken mevcut sayısal veriler dikkate alınmalıdır. Trafik sıkışıklığı görülen noktalardaki beklemelerin yerel ekonomiye olan “zaman ve yakıt” kayıpları mutlaka ölçülmelidir. Bunları giderecek önlemlere öncelik verilmelidir.
Ayrıca şehir içi trafikte en kısa zamanda “hafif raylı sisteme” geçilmelidir. Bazı bilgisiz ve ufuksuz kişilerin tersine beyanlarına kulak asılmamalıdır. Yeni belediye başkanımız inşallah geniş bir vizyon sahibi ve işinin ehli aktif bir hemşerimiz olur. Bu sorunlar kısa zamanda çözülür.