Sakarya’da Azınlık Okulları ve Misyonerlik Faaliyetleri
Osmanlı Devleti güçlü olduğu dönemlerinde bütün kurum ve kuruluşları ile birlikte, dönemin istek ve ihtiyaçları giderilebildiğinden, eğitim alanında bir sorun söz konusu değildi. Bununla beraber, yenileşme döneminin boy göstermesi ile görülmeye başlayan bozulma eğitimi de kapsamış, XVIII. yüzyıldan itibaren Avrupa’nın üstünlüğünü kabul edilerek ıslahat yapma yoluna gidilmiştir. Bu dönemden itibaren Osmanlı Devleti bünyesindeki Azınlık okulları da kendi başlarına hareket etmeye, Devlet’ten koparak bağımsız olmaya başlamıştır.
Yabancı okullara sahip çıkan büyük devletler ve okul yöneticileri, Osmanlı Devleti’nin çöküşüne vesile olacak gelişmeleri sağlamada ciddi mücadeleler vermişler, devletin zayıflamasıyla faaliyetlerini daha arttırmışlar, kendi istek ve hedeflerine ulaşmada önlerine çıkan her engeli ortadan kaldırmanın yolunu denemiş ve bunda da oldukça başarılı olmuşlardır.
Osmanlı Devleti’nde yabancı okulların açılış süreci, Avrupa devletine teslim olması sonucu gelişmiştir. Eğitim alanında yabancı dağıtımın verilmesi ve yabancı eğitimin verilmesi 17. yüzyıldan itibaren Osmanlı rehberlerinde bulunuyor. Özellikle Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde yabancı okulların sayısı bu gelişmelerin ilk başladığı İstanbul ve İzmir başta olmak üzere birçok yere yayılma göstermiştir.
Azınlık okullarında, önceleri Osmanlı Devleti bünyesinde yaşayan Hristiyan tebaanın kendi din, dil eğitimi verilirken bu okullar daha sonraları devlet bütünlüğünü parçalama, propaganda faaliyetleri yürütme amaçlı da kullanılmıştır. Zamanla kendilerine tanınan haklar genişletilmiş, bunun yanı sıra onlar da verilen hakları ustalıkla çok geniş kapsamlı olarak yorumlamış ve uygulamışlardır. İşte bu sürüp giden zincirleme ilişki sonucu eğitimde cemaat okulları dışında, elçilik okullarını da aşan bir yabancı okul kavramı doğmuştur.
Bu azınlık okulları ilk başlarda Devletin merkezi olan Bursa’da açılmış, daha sonraları Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethiyle başkent İstanbul’a taşınmış okullar eğitim hayatına burada devam etmiştir. Sonraki yüzyıllarda devletin genişlemesi, toprak kazanımları sayesinde bölgelerdeki gayrimüslim tebaa sayısı da giderek artmış böylece azınlık okullarının sayısında artış gözlenmiştir.
Misyonerlik çalışmaları sonucu Osmanlı topraklarında birçok yabancı okulun açıldığı malumdur. Ermenilerin Osmanlı Devleti’ne olan bağlılıkları ve samimiyetiyle ‘sadık millet’ olma özelliklerini, yabancı devletlerin bu azınlık okulları üzerindeki etkisi ve kışkırtmaları ile kaybetmişlerdir. Ermeniler üzerinde yürütülen misyonerlik çalışmaları sonucu 1846 yılında Ermeni Protestan Kilisesi İstanbul’da resmen kurulmuştur. Adapazarı ve çevresinin de bu gelişmeden hızlı bir şekilde etkilendiği anlaşılmaktadır. Nitekim 1846 yılında İstanbul Protestan Kilisesi’nin açılmasından hemen bir yıl sonra Adapazarı’nda Protestan Mektebi açılmıştır. 1847 yılında açılan bu okulda 60 erkek ve 150 kız öğrenci olmak üzere 210 öğrenciye eğitim verilmeye başlanılmıştır.[3]
Adapazarı ve çevresinde çok sayıda Rum ve Ermeni yaşamaktadır. Vatandaşlar kendi okullarında öğrenmeyi tercih etmektedir. Bu okulların Osmanlı Hükümeti’nden resmi ruhsat alması zorunlu olduğu halde çoğu okul ruhsatsız açılmıştır. Hükümet, gayrimüslimlere ait okulların izinsiz açılmalarına engel olmak ve onları bir düzen altına sokmak amacıyla okullara bir sistem getirmiştir. Ancak, Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu iç ve dış sorunlar dolayısıyla bu konuların gerektiği gibi takip edilememesine neden olmuştur. Özellikle on dokuzuncu yüzyılda yılsonu itibarıyla gayrimüslimlere ait ruhsatsız okulların sayısı önemli ölçüde arttı. Bölgedeki gayrimüslim okulları ile Osmanlı Devleti arasında karşılaşılan en önemli sorunlardan biri de ruhsat alma sürecidir. Tüm Osmanlı coğrafyasında olduğu gibi Adapazarı kazasında da bu sorun yaşandı, Gayrimüslim okulların çoğu ruhsat olmadan açılmıştır. 1898 yılına ait Maarif salnamesinden Adapazarı ve İzmit Sancağı dâhilinde gerek ruhsatlı ve gerekse ruhsatsız bir şekilde eğitim veren birçok gayrimüslim okulunun mevcut olduğu anlaşılmaktadır. Bölgedeki gayrimüslim okulları şu şekilde idi:
Kaza | Okul/Sorumlu Müdürü | Cemaat | Açılış | Türü | Ruhsat Tarihi |
İzmit | Rum Ortodoks/ Rum Metropolithanesi | Rum | 1877 | Rüşdî | 28 Kasım 1895 |
İzmit | Hinçitaryan/ Rum Metropolithanesi | Ermeni-Katolik | 1888 | Rüşdî | Ruhsatsız |
Adapazarı | Rum Ortodoks/ Rum Metropolithanesi | Rum | 1877 | Rüşdî | 28 Kasım 1895 |
Adapazarı | Soreb Herişdagan/ Rum Metropolithanes | Ermeni | Meçhul | İdâdî Rüşdî | Ruhsatsız |
Adapazarı | Karabet/ Rum Metropolithanesi | Ermeni | Meçhul | İdâdî Rüşdî | Ruhsatsız |
Adapazarı | Protestan/Doktor Serop Kovalciyan | Ermeni Protestan | 1874 | Rüşdî | 1894 |
1898 yılında Adapazarı kazası dâhilinde faaliyet gösteren rüşdîye ve idâdîlerde toplam 2.071 gayrimüslim öğrenci eğitim görmektedir. Bu öğrencilerin büyük çoğunluğunu ise Ermeniler oluşturmuşlardır. 2.071 öğrencinin 1.938’i Ermeni, 133’ü Rum’dur. Bu oran Ermeniler ve Rumlar arasında büyük bir fark olduğuna işaret etmektedir.
Sakarya’da da çoğunlukla Rum ve Ermenilerin kurdukları okullar görülmektedir. Rum mekteplerinde genel müfredata uygun olarak Yunan mekteplerinde okutulan dersler verilmekteydi. Ek olarak Türkçe dersi eğitimi de bulunmaktaydı. Ermeni mekteplerinde ise şu dersler okutulmaktaydı: Ermenice Gramer ve Tahrir, Ermenice, Türkçe ve Fransızca, Hüsn-ü Hat, İlmî, Siyasi ve Tabii Coğrafya, Hesap, Cebir, Fransızca Gramer, Tahrir ve Mükaleme, Resim, Türkçe Gramer ve Tahrir, Tarih, Hendese, Mantık, Usul-ü Defteri, Ticaret. Misyoner Amerikan Okulunda ise derslerin genel dili Ermenice idi. Okulda okutulan genel dersler ise şu şekildeydi: Matematik, Coğrafya, Cebir, Geometri, Tarih, Din, Müzik Ve Beden Eğitimi.
Adapazarı’nda yaşayan Ermeni aileler kız çocuklarına en az erkek çocukları kadar önem vermiş, onların iyi bir eğitim almalarını ve ileride bir meslek sahibi olmalarını istemişlerdir. Rum aileler ise Ermenilere göre daha muhafazakâr tavır takınmış, kız çocuklarının eğitim almalarına Ermeniler kadar Adapazarı kazasında faaliyet gösteren Yenikilisa isimli Ermeni okulunda 340 erkek ve 400 kız olmak üzere 740 öğrenci mevcuttur. Bu okul öğrenci sayısı bakımından Adapazarı kazasının en büyük gayrimüslim okulu olup, idâdî seviyesinde eğitim vermektedir. Adapazarı kazası dâhilinde Ermenilerin sahip olduğu okullardan öğrenci sayısı bakımından ikinci sırada olanı ise Kilisa Zekağı Ermeni Okulu’dur. 1874 yılında açılan ve 60 erkek, 100 kız olmak üzere 160 öğrenciye sahip bu okulda rüşdîye seviyesinde eğitim verilmektedir.
Misyonerlik faaliyetlerinin iyi bir siyasi propaganda malzemesi olduğunu fark eden batılı devletler, Osmanlı Devleti’ndeki bu faaliyetlerini özellikle XIX. yüzyılda büyük ölçüde arttırmışlardı. Bu faaliyetlerde başı çeken ülkeler ise Amerika, Almanya, Fransa ve İngiltere’dir. Adapazarı’nda faaliyet gösteren Protestanlık misyonerliğinin öncüsü Amerikan Board misyonerleri olmuştur.[6] Amerikalıların Osmanlı topraklarındaki misyonerlik faaliyetlerinin bir uzantısı olan Adapazarı Protestan Ermeni Kız Mektebi, Board’a bağlı olarak Adapazarı’nın Pazarcık Kasabasında kurulmuştur. Laura Farnham’ın kurucu müdürlüğünü yaptığı bu okuldaki eğitim seviyesi ve öğrenci sayısı yükseldikçe okul, Adapazarı’nda bulunan okullar içerisinde önemli bir yer bulmuştur. Bu okul özellikle işletim sistemi ile de Board’un kız okulları içerisinde örnek gösteriliyordu.
Misyonerlik faaliyetleri Ülkemizde Katolik, Ortodoks, Protestan, Ermeni Kilisesi gibi büyük Hıristiyan mezhepleri ve okulları marifetiyle yürütülmektedir. Bunların yanında Yehova Şahitleri, Adventisler, Baptisler, Mormonlar vb. dinî görünüş adı altında yoğun faaliyet gösteren çoğu yabancı kaynaklı dini akımlar yer almaktadır.
Aşağıda yer alan belgede, İngiltere Sefareti tercümanının Bahçecik’e azimetle Amerika Mektebi Muallimi İngiliz Mister Cemberse’nin hanesinde kaldığı ve İzmid’e avdetle Şimendiferle Adapazarı’na gittiği ve gece Protestan Mektebi’ne giderek muallimi ile bir saat mülakatla yine otele döndüğü, buradan Dersaadet’e gideceği, suret-i hareketinin tecessüsüne devam edildiğine dair ek gösterilmiştir.
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Adapazarı Ermeni Mektebi talebelerine rüşdiye mektebi muallimi tarafından Türkçe dersi verilmesini teklif eden Adapazarı Ermeni Milleti Ruhanî Reisliğinin isteği uygun bulunmadığından, başka birinin aranması gerektiği. |
2 |
33 |
Hicri 17.10.1289
|
İzmid sancağının Adapazarı ve Geyve kazaları ile bu kazalara bağlı nahiye ve karyelerde bulunan ibtidaiye ve rüşdiye mekteplerinin binaları, muallimleri ve talebeleri ile sair durumları hakkında müfettişler tarafından sunulan raporlardır. |
294 |
78 |
Hicri 26.12.1328 |
Adapazarı’nda bulunan Osmanlı Ermeni Merkez İdadisi ve İzmid Bahçeçik’te bulunan Amerikan İdadisi’nin yedi senelik idadi derecesinde olduğunun bildirildiği. |
510 |
81 |
Hicri 11.09.1332 |
Geyve kazasına bağlı Akhisar nahiyesi Kancılar karyesinde Ermeni cemaati çocuklarına mahsus mekteb harap olup yıkıldığından arsa üzerinde ahşap olarak inşa edilen mektebe ruhsat verildiği. |
496 |
18 |
Hicri 05.06.1332 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
İngiltere Sefareti tercümanının Bahçecik’e azimetle Amerika Mektebi Muallimi İngiliz Mister Cemberse’nin hanesinde kaldığı ve İzmid’e avdetle Şimendiferle Adapazarı’na gittiği ve gece Protestan Mektebi’ne giderek muallimi ile bir saat mülakatla yine otele döndüğü, buradan Dersaadet’e gideceği, suret-i hareketinin tecessüsüne devam edildiği. (İzmid) |
186 |
61 |
Rumi 18.10.1311 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Adapazarı’nda Rum ve Ermeni cemaatlerinin yaptırmış olduğu mektebe Türkçe öğretmeni tayini. |
10 |
88 |
Hicri 01.04.1290 |
Adapazarı’nda Rum ve Ermeni milleti tarafından inşa olunan mektebe Vicad Efendi’nin Türkçe muallimi olarak tayini ve maaşının Maarif bütçesinden ödenmesi. |
15 |
39 |
Hicri 14.10.1290 |
Adapazarı’nda Rum ve Ermenilerce inşa edilen mektebe Türkçe muallimi olarak Vecad Efendi’nin tayini. |
16 |
52 |
Hicri 10.11.1290 |
Adapazarı’nda Rumlarca yapılan mektebe Osmanlıca muallim tayini talebi sonradan yerine getirilmek üzere, burada kaç gayr-ı müslim hane olup hangi mezhebte bulunduklarının tahkiki |
36 |
28 |
Hicri 12.04.1293 |
Adapazarı’ndaki Aramyan Ermeni Mektebi için istenilen harita ile mecmuanın gönderildiği. |
177 |
72 |
Hicri 29.01.1311 |
Adapazarı’ndaki Aramyan Mektebi için istenilen haritaların gönderildiği |
177 |
121 |
Hicri 29.01.1311 |
Ermeni mekteplerinde okutulacak kitap ve risalelerin isimlerini gösterir Patrikhanece tanzim edilen fihrist nüshalarının mülhakata dağıtılmak üzere gönderildiğinin İzmid İdadisi Müdürlüğü’ne bildirildiği. |
200 |
14 |
Hicri 29.09.1311 |
Adapazarı Rum ve Ermeni mekteblerine bir lisan-ı Osmani öğretmeni tayini için istenen maaş artışının bu mekteblerin kendi tahsisatlarından tasarruf edilerek yapılması. |
324 |
6 |
Hicri 29.01.1314 |
Boş bulunan Adapazarı Rum ve Ermeni Mektebi lisan-ı Osmani muallimliği uhdesinde kayıtlı görülen Misak Efendi’nin ayrılma tarih ve sebebinin mahallince bildirilmesi ve bu muallimliğe diğerinin tayini. |
327 |
66 |
Hicri 16.02.1314 |
Maarif Salnamesi için İzmid İdadisi Müdüriyeti’ne gönderilen cetvele, Geyve Rum mektepleri de dahil olmak üzere bütün maarif müesseselerine ait malumatın yazılarak iade edilmesi. |
391 |
27 |
Hicri 15.11.1315 |
Adapazarı’nda İngiliz misyonerlerinin açtıkları mekteblere Ermeni Protestan Cemaatine mensub çocuklarına mürur tezkiresi verilmesi. |
598 |
45 |
Hicri 06.10.1319 |
Adapazarı Rüşdiyesi muallim-i evveli Ali Rıza Efendi’nin, Rum ve Ermeni mektebleri lisan-ı osmani muallimliğinin kendisine ilave olunmasına dair isteğinin uygun görülmediği. |
710 |
15 |
Hicri 04.03.1321 |
Geyve Tahrirat Kitabeti’ne terfi eden Adapazarı Rum ve Ermeni Mektebleri Lisan-ı Osmani Muallimi İsmail Efendi’nin yerine Ali Efendi’nin tayini. |
977 |
17 |
Hicri 28.12.1324 |
Sapanca’da Rum Kilisesi avlusundaki mektebin yıkılarak yeniden yapılmasına ruhsat verildiği. |
1084 |
88 |
Hicri 15.11.1326 |
Kasımpaşa’da bulunan Ermeni mektebi muallimi olduğu iddiasıyla askerliğinin ertelenmesi talep edilen Mampero Efendi veled-i Kerope Mosiya Efendi’nin öğretmenliğine ait bir kayda rastlanmadığı. |
1180 |
40 |
Hicri 16.07.1330 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Adapazarı’nda Rum ve Ermeniler tarafından inşa edilen mektebe Vicad Efendi’nin Türkçe muallimi olarak tayini. |
470
|
62 |
Hicri 28.10.1290 |
Fesedeyle muhaberatı tespit edilen Adapazarı Protestan Mektebi Muallimi Doktor Kavalcıyan ile avanesinden olduğu İzmid’in Bahçecik Karyesi’ndeki Amerikan Protestan Mektebi Müdürü Mr. Chambers hakkında gerekli muamelenin yapılması. |
655 |
16 |
Hicri 16.05.1313 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Adapazarı Ermeni Mektebi Muallimi Ciyliyan Artin’in rüşvet almak ve askerliği gelen bazı şahısları firara teşvik ettiğinin tesbit edilmesinden dolayı tevkif olunması. |
4 |
80 |
Hicri 08.04.1333 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Adapazarı’nda İngiliz misyonerlerince yaptırılan mektebe gitmek üzere başvuruda bulunan Ermeni Protestan cemaatine mensup Asitaneli ve Taşralı genç kız ve erkeklere olunacak muamele için teftiş yapıldığı, mektebin resmi ruhsata bağlı olduğunun ve Maarif Nizamnamesi’ne uyulduğunun anlaşıldığı. |
110 |
9 |
Hicri 03.06.1319 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
*Eğitim *Bilgilendirme *Men-i müdahale [Yabancı öğretmenler] : Geyve, İzmid Mutasarrıflığı, Maarif Nezareti, Ortakarye Rum Mektebi (İzmid), Yunanlı muallimler |
716 |
36 |
Hicri 02.07.1288 |
*Tabiiyyet : Geyve (İzmid), Despino Kordi (Yunanlı Legovinde Kordi’nin zevcesi), İzmid Mutasarrıflığı, Ortaköy Rum Mektebi |
726 |
51 |
Hicri 21.10.1288 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Geyve’de Kurtbelen karyesinde yeniden Ermeni Mektebi inşası (Defter-i Hakani 2). |
74 |
50 |
Hicri 02.08.1328 |
Geyve kazasına tabi Akhisar nahiyesinin Kıncılar karyesinde Ermeni cemaati erkek ve kız çocuklarına mahsus olmak üzere bir mektep inşası (Hüdavendigar 5). |
1622 |
20 |
Hicri 21.10.1331 |
Bahriye Hanım’ın Sapanca’nın Küçükyalı mevkiinde bulunan bahçesine yapılan müdahalenin engellenmesi/ Sapanca’daki Rum Mektebi’nin müceddeden inşaası (Hüdavendigar 4). |
1601 |
26 |
Hicri 03.08.1326 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Geyve’de Kurtbelen karyesinde yeniden Ermeni Mektebi inşası. (Defter-i Hakani 2)
|
74 |
50 |
Hicri 02.08.1328 |
Geyve kazasına tabi Akhisar nahiyesinin Kıncılar karyesinde Ermeni cemaati erkek ve kız çocuklarına mahsus olmak üzere bir mektep inşası. (Hüdavendigar 5)
|
1622 |
20 |
Hicri 21.10.1331 |
Bahriye Hanım’ın Sapanca’nın Küçükyalı mevkiinde bulunan bahçesine yapılan müdahalenin engellenmesi. / Sapanca’daki Rum Mektebi’nin müceddeden inşaası (Hüdavendigar 4)
|
1601 |
26 |
Hicri 03.08.1326 |
Geyve kazası Kurttepe karyesinde bulunan Ermeni mektebinin tebdilen inşasına müsaade edilmesi. (1328Ş-04)
|
16 |
26 |
Hicri 11.08.1328 |
Geyve kazası Akhisar nahiyesine bağlı Kancılar karyesinde inşa olunan Ermeni mektebinin ruhsat-ı resmiye rabtı hakkında. (1331L-5) |
21 |
37 |
Hicri 28.10.1331 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Geyve kazasının Kurtbelen karyesinde kilise bitişiğinde bulunan Ermeni Mektebi’nin eski temelleri üzerine yeniden ahşab bir mekteb inşasına izin verildiği. |
125 |
11 |
Hicri 22.08.1328 |
Geyve’nin Akhisar nahiyesinin Kıncılar köyünde Ermeni çocuklarına mahsus olan harap mektebin vergi vermek şartıla ahşap olarak inşasına ruhsat verildiği. |
214 |
6 |
Hicri 02.06.1332 |
Belge Özeti |
Kutu |
Gömlek |
Tarih |
Geyve kazasına tabi Akçahisar nahiyesi Kançılar karyesindeki Ermeni cemaatına mahsus mektebin ruhsat-ı resmiyyeye rabtının uygun görüldüğü. |
231 |
327 |
Hicri 25.10.1331 |
İzmid Maarif İdaresi görevlileri ile merkez ve bağlı yerlerdeki tüm okullardaki idareci, muallim ve memurların 1325 senesi Haziran ayına ait maaş tahakkuk cetveli. |
1386
|
67 |
Hicri 02.02.1328 |
Kaynakça
- Haydaroğlu, İ. Poat. Osmanlı İmparatorluğu’nda Yabancı Okullar, Ocak Yayınları, Ankara 1993.
- Ahmet Rıfat, Güzey. “Osmanlı Devleti’nde Yabancılar ve Okullaşma Çabaları.” 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 6.16 ,2017,s- 69-90.
- Cengiz Keskin. “Maarif Salnameleri Işığında Adapazarı ve Çevresindeki Gayrimüslimlerin Eğitim Faaliyetleri ve Yabancı Okullar (1898-1903).” Vakanüvis-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi Vol:4 Sayı:2 2019,s-626-641.
- Cengiz, Keskin, agm ,s.631-632.
- Kurşun, Özge. “II. Abdülhamid Dönemi’nde Adapazarı’nda Gayrimüslim ve Yabancı Okullar”, Geçmişten Günümüze Sakarya: Tarih/ Kültür/ Toplum Uluslararası Sakarya Sempozyumu, Ed. Mehmet Yaşar Ertaş, Mükerrem Bedizel Aydın, Arif Bilgin, Sakarya Büyükşehir Belediyesi, Sakarya 2017, ss. 303-307.
- Narin, Resul. “Amerikan Board’un Kadın Misyonerleri ve Adapazarı Ermeni Kız Okulu”, Vakanüvis – Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi 3, 2018, 249-286.
- Resül, Narin. “XIX. Yüzyılda Adapazarı’nda Ermeniler.” Tarihte Türkler ve Ermeniler, 2015, s.51-74.
- Ömer Yılmaz. “Misyonerlik Faaliyetleri ve Misyonerliğin Teopolitik Boyutları.” Ulisa: Uluslararası Çalışmalar Dergisi 2.2 (2018): 60-83.