Yenigün Gazetesi

Erkal Etçioğlu

SAKARYA'NIN MARKA DEĞERİ

 Marka ürün, kurum veya şehri tanıtan ve onu başkalarından ayıran isim, terim, sembol veya bunların birleşimidir Marka için atfedilen tanımlamalar üzerinden yapılan bir araştırmada 12 temel tema ortaya konmuştur. Bunlar arasında yasal araç, logo, kurum, kimlik, imaj, değer, eklenen değer sayılabilir. Marka daha çok bir ürünün yada kentin kimliği anlamına gelmektedir. Marka oluşturma, markanın değerini yükseltme, gibi konular artık bir bilim disiplini içersinde ele alınmaktadırlar. Piyasalar bu gelişime “Markaloji” adını vermişlerdir.

Markanın şehrin imajının toplum nezdinde beğenilmesinde ve kente bağlılığın sağlanmasında önemli rolü bulunmaktadır. Marka şehrin; toplumsal sempatiyi kazanmayı kolaylaştığı çok açıktır. Rakip kentlerden farklılaşmış bir marka şehir özellikle yatırımların çekilmesinde ve özellikle turizmde ayrı bir talebe ve fiyat uygulamasına da fırsat vermektedir.

 Marka Oluşturma da örneğin;”Güçlü markalar-Güçlü şehir” veya “yerli–yabancı ürün” tercihi açısından hedefin; kültürel yapıya bağlı olarak “birden fazla yerli marka oluşturmak olduğu çok açıktır.. Şüphesiz bu bir rekabet aracıdır. Marka oluşumunda.asıl tedbir “toplum vicdanı ve bilincinin geliştirilmesi “ve kentsel bir “marka kültürünün” oluşturulmasıdır.

Marka Değerleme; bir markanın değerinin, ölçülmesi işlemidir.Bu alanda bilimsel değerleme yöntemlerinin yerine subjektif yöntemlerin kullanılması daha yaygındır.Bunun nedeni sağlıklı ve doğru veri toplama ortamının olmayışıdır. Diğer bir sorunda standart bir yöntemin kullanılamaz olmasıdır. 2007 itibarı ile dünyanın en pahalı 10 markası söyledir.

  1. Google – 66.4 milyar $
  2. General Electric-61.9 milyar $
  3. 3. Microsoft -55 milyar $
  4. Coca-Cola– 44.1 milyar $
  5. China Mobile– 41.2 milyar $
  6. Malboro -39.2 milyar  $
  7. 7. Wal-Mart-36.9 milyar  $
  8. Citigroup-33.7 milyar  $
  9. IBM -33.6 milyar $
  10. Toyota Motor-33.4 milyar $

Kentimiz “marka şehri” oluştururken marka çalışmalarından “sorumlu bir kurul oluşturmalıdırlar. Bu kurul en az 10 yıllık bir “marka stratejisi planlamalıdır. Bu stratejiler arasında “genel marka şehir stratejisi” ile “uluslararası marka şehir stratejisi” öne çıkan örnekler olarak sayılabilir..Kentin ana markasını oluşturacak yerli markalar değişik ürünlerinde aynı kalite seviyesini tutturabiliyorsa “yerel marka ailesi” stratejisi şehrin marka oluşumunu  hızlandırır.En büyük yerel marka Sakaryaspor’dur.Ayrıca yöresel ürünler ve beldeler bunu tamamlamaktadır.Acaba Sakarya İlinin “Marka Değeri” nedir diye bilimsel bir araştırma yapılabilir mi?Elbette olur.

Marka oluşumunda “sembollerin tespiti” önemli bir yer tutmaktadır. Bu tespitte kültür, sanat ve tasarımdan olabildiğince yararlanmak gerekir. Bunun için firmaların bu işleri profesyonelce yapan ajanslarla çalışması yerinde olacaktır. Bu ajanslar her ülkenin kültürel yapısına veya tüm dünyaya göre marka oluşturmakta başarılı olmaktadırlar. Markanın bazı kriterleri vardır. Bunlar; Şöhret, Çekicilik, Marka Liderliği, Rakiplerden Farklılık ve Fiyattır. Önemli olan; UCUZ DEĞİL DEĞERLİ OLMAKTIR.