Yenihaber | Şehri Sakarya
Erkal Etçioğlu
BİR CAHİLİN İDDİASI
Adapazarı Merkez Belediyesi tarafından bastırılan “Farklı kimliklerin kavşak noktası; Kültürel Renkleri İle Sakarya” isimli kitabı kalınlığına ve güzel baskısına imrenerek elime aldım.Okumaya başlayınca kitabın yazarı Ali Aktaş’ın yaptığı yorumları görünce hayretten dona kaldım.
Kitabın yazarı eserinin 76.sahifesinde şöyle bir yorumda bulunuyordu.”Manav” olarak adlandırılan ve tarımla uğraşan yerli topluluk ekonomik alanda varlık gösterememiş ve toplumsal ilişkilerde etkinlik sağlayamamıştır.Bunun sonucunda göçle gelen topluluklar kendi kültür ve uğraş biçimlerinde ortak tutum ve davranışlara yönelmiş,ilin siyasal ve yönetsel yapısında belirleyici ve etkili konuma gelmişlerdir.Örneğin 2000’li yılların seçilmişlerinde özellikle başta Adapazarı Büyükşehir Belediyesi ve diğer belediye başkanlarının büyük çoğunluğu ile yine bu dönem AKP’den seçilen altı milletvekili göçle gelen topluluk üyelerinin ve Sakarya’da doğan ikinci kuşak çocuklarıdır.
Bildiğim kadarı ile Ali Aktaş İl Çevre ve Turizm Müdürlüğünde görevli bir devlet memurudur. Toplumsal yapıyı araştıracak bilim ise Sosyoloji’dir. Ali Aktaş’ın sosyoloji uzmanlığı yoksa bu iddiaları tamamen maksatlı ve bilim dışıdır.Bunun nedenlerini şöyle sıralayabiliriz.
a- “Manav” dediğiniz insanlar Oğuz Karahan soyundan Türkmen asıllı Yörükler ve yerleşik 24 boydan Kayı, Kınık, Dodurga v.s gibi çeşitli Oğuz Türkmen boylarından gelen evlad-ı Fatihan neslidir. Osmanlı İmparatorluğu’nun kurucu boylarındandır.
b- Bu insanlar sadece tarımla değil aynı zamanda ticaret ve zanaatkârlıkla uğraşmışlar ve Adapazarı’na ve mahallelerine kendi mesleklerinin isimlerini vermişlerdir. Semerciler, Papuçcular,Hasırcılar,Tığcılar v.s gibi.Türkiye’deki ilk yerli ticaret bankası olan “Türk Ticaret Bankası”nı bu insanlar kurmuştur. Bu insanların tek günahları vardır. O da “Memleketlerine sığınan Türk olsun veya olmasın. Nereden gelirse gelsin bütün dindaşlarına kucak açmaları ve onları barındırmalarıdır.” Bunun adına efendilik psikolojisi denir.Bu duyguyu sadece hakim kültüre mensup olanlar anlayabilir. Günümüz yerel ve genel ticaret ve siyaset hayatında sayılamayacak kadar çok “Manav” asıllı belediye başkanı, milletvekili, asker,tüccar ve bilim adamı bulunmaktadır.Hiç unutulmamalıdır ki il nüfusu olan 835.000 kişinin 549.000 ‘i Sakarya doğumludur.Dışarıdan gelenlerin toplam sayısı 190.000 kişidir. “Manav” yakıştırması bir art düşüncenin eseridir.Yerli Türk’e Türk dememek ve onu sebze satan köylü konumuna düşürmek için emperyalistler tarafından uydurulmuştur. Maalesef bazı kişilerde buna inandırılmıştır.
Yerleşik halkın AKP’ye oy vermiş olması onların etkin olmadığını göstermez. Aksine dışarıdan gelen başkaları gibi ayırımcılık yapmadıklarını gösterir. Bu kitabı yayınlayan Adapazarı Belediyesinin bu işte en ufak bir art niyeti yoktur.Bu görüşler bir talihsizlik eseri olarak bu kitapta yer almıştır diye düşünüyorum.
Son olarak kitabın yazarı isterse “Manav” köklü günümüz ticaret, siyaset ve kültür adamlarının isimlerini kalabalık bir liste halinde yayınlamaya hazırım.İlimizi meydana getiren hiçbir etnik unsuru gerçek dışı bilgilerle karalayan bir iddiayı kabul etmemiz mümkün değildir.Bunu yapanın
zaten aklı başında değildir.