Yenigün Gazetesi
Erkal Etçioğlu
Akıllı Trafik Sisteminin Finansmanı
Sakarya Büyükşehir Belediyemizin son zamanlarda ulaşımda yaptığı doğru hamleleri ilgi ile izliyoruz. Toplu taşıma sistemindeki araçların sayısının arttırılması pek yeni bir uygulama olmasa da sayısal yani akıllı biletleme sistemlerinin(kontak belleklerin) hayata geçirilmesi kendi alanında çok önemli “yenilikçi” yaklaşım olarak öne çıkıyor.
Aslında bence SBB’nin bu alandaki en yenilikçi yaklaşımı son zamanlarda kamu yönetiminde pek görülmeyen bir öngörü ile alanında bilimsel yeterliliğe sahip olan Fatih TURAN’ı Ulaşım Daire Başkanlığına ataması olmuştur. Bence trafik yönetimindeki değişimin ilk habercisi bu olaydır.
Gelelim şehrimizin uzun yıllardır kanayan yarası olan şehir içi trafik yönetim sistemine;bu sistemin kurulması için önümüzde çok iyi bir örnek var.Bu örnek Türkiye’nin hatta Avrupa’nın sayılı trafik koordinasyon merkezlerinden olan İstanbulBB’nin Trafik Koordinasyon Merkezidir.
O halde yapılacak eylem bellidir.Mevcut uygulamalar ile teoriyi birleştirmek gereklidir.Bu konuda sadece İTÜ’den değil SAÜ den de yeterince yararlanılmalıdır.Yapılacak uygulama projeleri bellidir.Bunlar;
- Tek merkezden yönetilen sinyalizasyon ve akıllı kavşak sistemleri
- Elektronik Denetleme Sistemleri
- Trafik Kameraları ve Trafik Ölçüm sistemleri
- Değişken Mesaj Panoları ve Trafik İşaret Panoları
- Yaya Koruma Sistemleri
- Otomatik Hava Tahmin ve Bilgilendirme Sistemleri’dir.
Bütün bunları yapabilmek için şüphesiz çağdaş bir Trafik Koordinasyon Merkezi’ne ihtiyaç bulunuyor. Şehrimizin henüz böyle bir merkezi bulunmuyor. Bu merkezin yapacağı işler ise şöyledir.
- Kent trafiğinin gözlemlenmesi.
- Elektronik trafik denetimi.
- Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanması.
- Sürücü, yolcu ve yayaların bilgilendirilerek seyahatlerine rehberlik edilmesi.
Bütün bunların sonunda ulaşılmak istenen sonuç çağdaş bir “Trafik Yönetimi”dir. Bu ise “Kent Lojistiği “dediğimiz bütünün bir parçasıdır. Trafik Yönetiminin alt başlıklarını ise “Tıkanıklık ve Azaltma Yöntemleri, Otopark Yönetimi, Trafik Güvenliği, Trafik Talebi Yönetimi” oluşturur.
Bu sistemlerin finansmanı bence sistemin içinden sağlanabilir. Sadece “elektronik trafik denetim sistemi” iyi çalıştırılabilirse sistemin tamamının finansmanını sürücü ve yayalardan sağlayabilir. Kırmızı ışıkta geçen, yaya kaldırımlara park etmiş,trafik kurallarına uymayan çok sayıda sürücü ve yayalara verilecek “para cezaları” önemli bir yatırım finansmanı sağlayacaktır.
Bu konudaki “darboğaz” ise büyükşehirlerde şehir içi trafik yetkisinin emniyet müdürlüğü trafik şube müdürlüklerine verilmiş olmasıdır. Bence bu konudaki doğru ve kalıcı çözüm “büyükşehir alanlarında şehir içi trafik yönetiminin belediyelere devredilmesidir.” Bu gerçek ülkemizde eninde sonunda yerine gelecektir.Belediyeler ise kimseye ayrıcalık yapmadan elektronik denetim sistemleri aracılığı ile bu işi kurumsallaşarak başarabilirler.