Yenigün Gazetesi

Erkal Etçioğlu

YEŞİL ALAN TİCARETİ  YASALARI  ZORLUYOR

Bilindiği gibi şehirlerin imar edilmesinde İmar Yasası,Belediye Yasaları,Çevre ve Sağlık,Kültür ve Turizm ile ilgili yasalar gibi bir çok yasanın emredici hükümleri uygulanır.Bunları çok iyi bilen “Şehir Rantçıları” önce yasaları uygulamakla görevli kuruluşların içersinden kendilerine işbirlikçi ve gayrı resmi ortaklar bulurlar.Bu kuruluşlar içersinde belediyeler,ilgili bakanlıklara bağlı birimler,meslek odaları gibi bir çok kuruluş yer alabilir.Üstelik yaptıkları yasaya uymayan ,ahlak dışı  ve kamunun(halkın) menfaatine olmayan imar uygulamalarını çağdaş uygulamalar olarak halka propaganda ederler.

Bu tür imar uygulamalarına Adapazarı’nda da rastlamak mümkündür.Örneğin ;Merkez, Cumhuriyet Mahallesi 37 pafta,125 ada da bulunan Atatürk Parkı ile ilgili uygulamalar bizde şüpheler doğuruyor.Çünkü Bursa Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu ilk defa 23.12.1994 gün ve 3855 sayılı kararı ile Uzunçarşı Koruma Amaçlı İmar Planı (1/1000 ölçekli) kapsamında Park olarak planlanan “kentsel sit” alanında Büyükşehir Belediyesinin  öneri planlarını kabul ederek anlaşılmaz kararlar almıştır.Bu kararlar İmar planlarındaki “Park ve Yeşil Alan” anlayışı ile halkın sağlık ve menfaatlerine asla uygun değildir.

Bu alanda sırası ile 25.6.1998 tarih ve 6523 sayılı ikinci plan değişikliği ile (1/500 ölçekli Atatürk Parkı Düzenleme Projesi)proje krokisinde 11 numara olarak belirtilen alana “kapalı kafetarya”,12 numara ile belirtilen alana“kültürel amaçlı tesis” kurulması onaylanmıştır.

Bununla da yetinmeyen belediye ve  kurul yine belediyenin teklifi ile 26.04.2002 tarih ve 9076 sayılı kararı ve  .20.05.2002 tarih ve 9123 sayılı ek kararı ile Uzunçarşı Koruma Alanı İmar Planını değiştirmiştir. Bu değişikliğe dayanarak 12.03.2005 tarih ve 471 sayılı kararıyla  13 numara olarak belirtilen alana da yine ikinci bir“kapalı kafetarya”ya izin vermiştir.Anlaşılan verilen izin yetmemiş olacak ki aynı kurul 24.06.2005 tarihinde 765 sayılı kararı ile Bu kafetaryanın zemin kat yüksekliğini 4.00 metreye çıkarmış ve tadilat projelerini kabul etmiştir.Atatürk Parkı adeta bir kafetaryalar parkı olmuştur.

Kendilerine sorarsanız bütün bu uygulamaları KTVKYK’nun 19.06.1996 tarih ve 419 sayılı Kentsel Sit İlke kararına dayandırmaktadırlar.Bu kararların böyle bir uygulamayı ön gördüğüne inanmıyorum. Sonuçları itibarıyla Adapazarlıların bir avuç cenneti olan ve  ulu önderimizin adını taşıyan bu parkın ve yeşil alanın korunmasından daha çok bazı çevrelerin ticari çıkarlarını korumaktadır.Bu konuda ilgili birim ve kişilerin yüce adalete baş vurmaları durumunda ilgili kararların kamunun lehine düzeltileceğine inanıyorum.

İkinci uygulama Çark Caddesindeki yegane yeşil alan olan parkın üzerinde kurulu olan ”market işgali” ile ilgilidir.İmar uygulaması sırasında istimlak ve bağış yoluyla gerçekleşen bu yeşil alanın işgali ile ilgili ilk geçici ruhsatı1991 yılında zamanın belediyesi verdi.

Yaklaşık 14 yıldır bu işgal sürmektedir.Kim olursa olsun yeşil alanların özel çıkarlar için işgali önlenmelidir.Bu ne biçim geçici işgal uygulamasıdır?.Onlara sorarsanız yeşil alanı sarhoşlar kullanmaktadır.Bu durum kabul edilemez.Depremin kucağındaki şehrimizde bir karış dahi olsa yeşil alana ihtiyacı bulunmaktadır.3194 sayılı İmar yasasının ilgili hükümlerine göre kalıcı hale gelen bu işgal mutlaka sona erdirilmelidir.Yeşil alan yeniden halkın istifadesine sunulmalıdır.