Yenigün Gazetesi
Erkal Etçioğlu
KARASU DEMİRYOLU GÜZERGAH PLANI YANLIŞTIR
Gazetelerden haber aldığıma göre Ulaştırma Bakanlığı tarafından 7 yıl içinde yapılması planlanan Adapazarı-Karasu-Ereğli-Zonguldak-Bartın demiryolunun Adapazarı –Karasu Liman bağlantısı güzergahının “ Adapazarı kent merkezinin güneyinden Sakarya nehrinin yaklaşık 50 metre (doğusundan) Bekirpaşa Belediyesi Pirahmetler mevkiinde D-100 karayolunun hemen güneyinden başlayıp nehre paralel 15 kilometre devam ederek Poyrazlar gölü civarında viyadükle nehri geçip nehrin batı tarafından 10 kilometre paralel devam ettikten sonra ikinci bir viyadükle nehrin doğusuna geçerek Karasu istasyonuna” ulaşması olarak tespit edildiği ifade edilmiştir.
Bu tespit bence son derece yanlış bir tespittir. Koskoca bir kent olan Adapazarı Kent Bütünü demiryolundan adeta dışlanmaktadır. Bunun yerine sadece 1.Organize Sanayi Bölgesi demiryolundan istifade etmektedir. Oysa bu hat ; şehrin batısından geçerek Yenikent Yerleşim birimini de içerse idi hem yük hem de yolcu taşımacılığı açısından proje çok daha kârlı olabilirdi.Üstelik kentin Kuzey-Güney demiryolu aksını oluşturabilirdi.
Sakarya Nehrinin önce Bekirpaşa’dan doğusuna geçip; sonradan tekrar Poyrazlar mevkiinden nehrin batısına geçmenin hiçbir anlamı yoktur. Bence sırf 1.Organize Sanayine uğramak için proje zorlanmakta ve maliyeti arttırılmaktadır. Oysa Kent Lojistiği mantığı içersinde konuya yaklaştığınızda kentin “Yolcu ve Yük Dağıtım Merkezi” nin Arifiye İstasyonu civarında oluşturulması daha doğru bir yaklaşımdır. Mevcut Arifiye –Adapazarı demiryolu hattının projede kullanılması ise maliyetlerin düşürülmesinde önemli bir rol oynayacaktır.
Aklıma bu proje ile ilgili geçmişte Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı olan MHP Sakarya Milletvekili Prof.Dr.Münir Kutluata ile makamında yaptığımız görüşme geldi.O tarihte bu demiryolu güzergahında “Karasu “yoktu.Demiryolu Bartın-Zonguldak ve Düzce üzerinden Ankara-İstanbul hattına bağlanmakta idi.Sayın müsteşar Düzce yakınlarında demiryolu güzergahında bataklık çıktığını ifade etmişti. O görüşmede Akçakoca-Karasu-Adapazarı yönünde yeni bir güzergah çizilmesinin doğru olacağı kabul edilmişti.O doğru yaklaşımın bugünde sürmesi beni memnun ediyor.
Ancak demiryolunun “şehir geçişinin” doğru olmadığı düşüncesindeyim. Kamu kaynaklarını yerinde kullanmak esastır. Projeyi hazırlayan özel firma kent içi ulaşım ağı için bu demiryolu hattının önemini kavramak zorundadır. Bu projenin; kurulması planlanan “ADARAY” hafif metro sistemi için de tamamlayıcı bir fonksiyonu bulunmaktadır. Projede sadece bazı sanayicilerin yük taşıma talepleri değil şehir için önemli bir çok ortak nokta yakalanmalıdır.
Kişiler gelip geçer önemli olan şehrin geleceğini sürdürülebilir gelişmeler ile garanti altına almaktır. Bu konuda belediyelerimizi şehir içi demiryolu taşımacılığında daha duyarlı davranmaya çağırıyorum.Bu proje ile hiç olmazsa “şehir içi yolcu taşımacılığı alt yapısının” bir bölümü çözülebilir. Depremde bu demiryolunun kullanılabilme ihtimali mutlaka hesaba katılmalıdır.Bu önemli bir avantaj teşkil eder.
Bu işle ilgili tüm görevlilerin projenin oluşturulması safhasında titiz davranmalarını ve gelecekteki ihtiyaçları şimdiden tahmin edebilmelerinde başarılar diliyorum. Farklı görüşler projeye zenginlik kazandıracaktır.