Yenigün Gazetesi
Erkal Etçioğlu
Otopark Alanlarına Ne Oldu?
Şehrimiz imar planları 1958 ve 1985 yıllarında iki defa yenilendi. 1999 depreminden sonra ise yeniden düzenleme -ihtiyacı maalesef Belediye Meclisi tarafından askıya alırları imar planları, depreme yönelik tedbirler alınarak bölgesel tadilatlarla yürütmeye çalışıldı. Adapazarı çok büyük; bir imar düzenleme fırsatını böylelikle kaçırmış oldu, Halbuki, deprem sonrasında girişilecek ana arterleri açma çalışması çok ucuza mal olabilirdi. Eğer hasarlı binalarla ilgili çalışmalar da Zamanında yapılmazsa, aynı başarısız sonucu verecek gibi görünüyor. Oysa bu çalışmalar siyaset üstü bir ‘ İ konumda ele alınarak mutlaka kısa sürede sonuçlanmak zorundadır. Çünkü “Adapazarı kentsel Dönüşüm Projesi” depreme karşı alınabilecek en önemli tedbirleri içeriyor. Adapazarı Merkez Belediyesinin bu konuda büyük gayret içinde olduğunu görüyorum. Ancak, Büyükşehir Belediyesi’nin katkısı olmadan bu boyuttaki bir projeyi gerçekleştirmek de bir hayli zor olacak gibi görünüyor.
Bu gelişmelerin yanı başında, günlük imar ihtiyaçları adeta bizi uyarıyor. Bunların başında ise kent merkezinde otopark ihtiyacı kendini gösteriyor. Şehrimizin trafik sorunlarının başında da otopark sorunu bulunuyor. Durum böyle olduğu halde otopark yapımına gösterilen ilgi ve teşvik yeterince fazla değil. Özellikle kent merkezindeki otopark alanlarının son 10-15 yılda başına gelen imar yolsuzluklarının üzerine giden hiç kimse oldu mu? diye sormak yerinde olacaktır.
Örneğin: Uzun çarşı’nın sonunda, Soğan Pazarı’nın yanındaki otopark alanı kimin zamanında ve niçin otopark sahasından çıkarıldı? Katlı Pazâryeri’ndeki katlı otopark sahası, niçin otopark sahasından çıkarılarak esnaflara satıldı? Aynı yere tekrar çelik konstrüksüyon yeni bir otopark yapılamaz mıydı? Kurtuluş Mahallesi Yıldız Sokak başındaki otopark sahası yine kimin zamanında ve niçin otopark sahasından çıkarıldı? Şehir merkezindeki ticaretin canlandırılması için bu otopark sahalarına ihtiyaç yok mu?
Şu anda zaten otopark sahası olarak kullanılan Çark Caddesi’ndeki Cevat Bey’in evinin bahçesi ile Atatürk İlkokulu’nun karşısındaki otopark alanları, imar planlarında yine otopark sahası olarak tescil edilemez mi? Şahıs malı olan bu yerlerin sahiplerine otopark yapımı için teşvik veya kredi verilemez mi? Kent merkezinde resmi otopark yapacaklara özel teşvikler uygulanmaz mı? Bunların hepsinin bence özel olarak düzenlenecek programlarla takip edilmesi gerekir.
Kent merkezinde otopark sahaları yapmadan, köprü ve kavşakları inşa etmeden şehre giriş ve çıkışları düzenlemek hem esnafların hem de yayaların aleyhine olacaktır. Bu kenti Paris yapma hayallerine karşı değilim ama, kentle ilgili tedbirler alınırken Adapazarı’nı gelişen Anadolu’nun bir şehri olarak düşünmek daha ] gerçekçi olur. depremin tesirinden hala kurtulamamış bir şehrin ihtiyaçlarını iyi görmek lazımdır.
Henüz trafik kurallarına uymayı kişisel zayıflık olarak algılayan bir kent kültürünün yaşandığı ortamda yapılacak çok daha önemli işler olacaktır, özellikle eski Vilayet Konağı alanının ve Gar Meydanı düzenlemesinin geniş katılımlı toplantılarla değerlendirilmesi yerinde olur düşüncesindeyim. Çünkü bu alanların alternatifi henüz yoktur Yanlış proje uygulamaları ile zaman ve kaynak israfı yapılmamalıdır. Projelerin doğruluğu aksi fikirlerle ortaya konulmalıdır. Yoksa yanlış proje-yeni zenginler alışkanlığı devam mı ediyor?