Yenigün Gazetesi
Erkal Etçioğlu
Akıllı Ulaşım Sistemleri
Şehirlerin gelecekteki en önemli sorunlarından birini trafik otomasyon sistemlerindeki aksaklıklar oluşturacak gibi görünüyor. Kağıt üzerinde büyükşehir olmak artık yeterli değil.Önemli olan şehirleri yönetecek akıllı bilişim sistemlerini de gündelik hayatta“etkin” olarak kullanıyor olmak gerekir.Bu etkinlik artık belediyelerin kurumsallaşma kriterlerinden birini oluşturuyor. Peki akıllı bir bilişim sistemi olan” akıllı ulaşım sistemleri” ve “akıllı kavşak yönetimleri” nedir? Bu konuda belediyelerimiz acaba üzerlerine düşen sorumluluklarını yerine getirebiliyor mu?
Akıllı ulaşım sistemleri şu unsurlardan oluşuyor.
- Sinyalizasyon Sistemleri
- Elektronik Denetleme Sistemleri
- Trafik Kameraları
- Trafik Ölçüm sistemleri
- Değişken Mesaj Panoları
- Değişken Trafik İşaret Panoları
- Yaya Koruma Sistemleri
- Otomatik Hava Tahmin ve Bilgilendirme Sistemleri
Bütün bunları yapabilmek için çağdaş bir Trafik Kontrol Merkezi’ne ihtiyaç bulunuyor. Şehrimizin henüz böyle bir merkezi bulunmuyor. Bu merkezin yapacağı işler ise şöyledir.
- Kent trafiğinin gözlemlenmesi.
- Elektronik trafik denetimi.
- Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanması.
- Sürücü, yolcu ve yayaların bilgilendirilerek seyahatlerine rehberlik edilmesi.
Bütün bunların sonunda ulaşılmak istenen sonuç çağdaş bir “Trafik Yönetimi”dir. Bu ise “Kent Lojistiği “dediğimiz bütünün bir parçasıdır. Trafik Yönetiminin alt başlıklarını ise
“Tıkanıklık ve Azaltma Yöntemleri, Otopark Yönetimi, Trafik Güvenliği, Trafik Talebi Yönetimi” oluşturur.
Öncelikle “trafikte tıkanıkları azaltmak için” neler yapılabilir? diye düşünürsek bazı şeyleri bulmamız kaçınılmazdır. Bunlar arasında yollardaki dar boğaz noktalarının iyileştirilmesi, ışık kontrol sisteminin seviyesinin yükseltilmesi, trafik bilgi sisteminin güçlendirilmesi, yasa dışı yol kenarı park edenlerin cezalandırılması, yaya çevre koşullarının geliştirilmesi ni sayabiliriz.
Görüldüğü gibi daha ne kadar çok yapılacak işimiz var. Belediyelerin “stratejik planlama” yapması işte bunun için yasa ile şart koşulmuştur. Ama konunun bunca önemine rağmen şehir içi trafik sisteminin çağdaş yöntem,yazılım ve araçlara kavuşturulmaması tam bir “ işletme körlüğü” olarak karşımıza çıkıyor.
Yazma gereği duyduğum bu yazılar şehrin geleceği için yetkililerin dikkatini bazı noktalara çekmek içindir.Yoksa yerel yönetimlerde açık bulmak için değildir.Ayrıca STK’ ların da bu önemli konu ile de ilgilenmeleri yerinde olur.
Şehrimizde yoğun gayretlerle kurulmaya çalışılan “Mobese” güvenlik sistemi ile birlikte “trafik otomasyon sisteminin” de kurulmasının bence artık zamanı gelmiş hatta geçmiştir. Bizden uyarması .Gereği ilgililerin işidir.