Yenigün Gazetesi

Erkal Etçioğlu

SAKARYA ÜZERİNE SORULAR

Geçen akşam SRT  Televizyonu’nda, eski dostum “Sakarya Milletvekili Ersin Taranoğlu’nu dinledim. Çok duygulandım. Eski günler gözümün önüne geldi. Konuşmasında yine sıra dışı, yine gündem oluşturacak şeyler söyledi. Yıllar sonra onun oldukça tecrübeli olduğu siyaset üzerine düşüncelerini, sanayi teşvikleri hakkındaki görüşlerini ve Adapazarı ile ilgili projelerini dinlemek oldukça zevkliydi. Ankara’daki siyasi bakış açısından, Sakarya’nın nasıl göründüğü konusunda önemli ip uçları verdi. Siyasetteki uygulama gücünün, halkın verdiği oy gücü ile orantılı olarak Bakanlar Kurulu’ndan  geçtiğini ifade etti. Sakarya’nın taleplerini gerçekleştirmek için mutlaka , bir bakana ihtiyacı olduğunu  da vurguladı.

Bunları son derece isabetli görüşler olarak algıladım. Her siyasetçi gibi, daha önceleri halka sunduğu görüşlerine sahip çıktı. Tren Garı’nın Arifiye’ye taşınmasının doğru olduğunu savundu. Vagon Fabrikası’nın şehir dışına çıkartılmasının şehri rahatlatacağını ifade etti.

Şehrin Beşköprü üzerinden Sapanca Gölü’ne açılmasını önerdi. Sakarya’nın sanayi teşvik kapsamına alınmasının, mevcut mali göstergelere göre doğru olmadığını vurguladı. Bunun yerine Karasu-Kefken arasında kurulacak “Serbest Şehir” uygulamasının daha uygun olduğunu ve “Nehir Taşımacılığı” ile bunun Hong Kong gibi ticari canlanmaya neden olabileceğini belirtti. Atatürk Parkı’na, yeraltı otoparklı kısmen işyeri ve çoğunlukla yeşil alan olacak projesini de bunlara ilave etti.. Bence bu , fikirler kendisinden çıksa da,  artık Sakarya’nın malı olmuşlardır. Sakarya gündeminde daha uzun yıllar kalacaklardır.

Bunlarla kendisinin eskiden beri belirttiği görüşlerini ve kısmen gerçekleşen “İpek yolu Serbest Bölgesi çalışmalarının önemini bizlere yansıttı. Değişik ve yeni şeyler pek dokunulmadı. Bu konuşmaları dinleyen ve bu konular hakkında bir şeyler söyleyebilecek eski bir yerel yönetici olarak, aşağıdaki soruları sormanın kamuoyu açısından faydalı olacağı görüşündeyim: Bana göre fikirlerin tartışıldığı zeminlerden Sakarya kazançlı çıkmalıdır.

Tren Garı’nın ve Vagon Fabrikası’nın Arifiye’ye taşınması için, gerekli ekonomik ve siyasi güç halen Sakarya’da var mıdır? İşsizlik ye depreme karşı alınacak önlemler dururken, bu uzun vadeli projelerin aciliyeti bulunmakta mıdır?

Adapazarı’nı, Sapanca-Kurtköy yönüne doğru geliştirmek, deprem riskinin artması nedeni ile Kuzeydoğu Anadolu fay hattına yaklaşmak    açısından doğru mudur?    Şehrin sağlam zeminli  kuzey bölgelerine ve kurulması muhtemel, “Serbest Şehir’e” doğru geliştirilmesi daha uygun değil mi? ‘

Sakarya İli; Gelişmişlik sıralamasında 26.sırada yer aldığı için teşvik dışında bırakılırken, 13.  sırada yer alan Trabzon İli niçin teşvik kapsamına alınmıştır. Teşvik verilen illerimizde kamu maliyesinin gelir kaybına karşılık; Üretim, katma değer, istihdam ve vergi artışlarının bunu telafi edeceği niçin vurgulanmıyor?

Bizleri temsil edenler, daha ne zamana kadar IMF politikalarının ve bürokrasinin bizi her gün biraz daha fakirleştirmesine göz yumacaklar? Yapan işini yürütüyor; Biz haklarını koruyamayacak kadar aptal mıyız?